0

آسیب‌شناسی شهری

روی جلد
پشت جلد

  • امتیاز
  • نام کتاب آسیب‌شناسی شهری
  • قیمت 1,100,000 ریال
  • شابک
    1. 978-622-2122-53-9
  • تعداد صفحات 332
  • نوبت چاپ 1
  • سال انتشار 1400
  • شماره جلد / نوبت ویرایش 1 / 0

دانلود فهرست مطالب

جامعه شهری با تمام تنوع و ویژگی‌های خاص خود، آکنده از مسائل و مشکلاتی است که ریشه‌های اجتماعی آنها از ابعاد دیگر، پررنگ‌تر و قوی‌تر به نظر می‌رسد. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در شهرها شکل می‌گیرند و به دلیل تراکم جمعیت، بیشتر آنها از دیده‌ها پنهان می‌مانند. مشکلات اجتماعی مسکن، محیط زیست، ترافیک، بهداشت عمومی، اشتغال، آموزش، حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، طلاق، اعتیاد، قتل، سرقت و... غالباً از مسائل عمده زندگی شهری‌اند.

رشد شتابان شهرنشینی و ظهور کلان شهرها، عواقب و پیامدهای متفاوتی را به دنبال داشته و با آسیب‌های شهری متعددی همراه شده است. مسائل و آسیب‌های شهری بسیار متعدد و متنوع شده‌اند. در طول تاریخ، نرخ جرایم و آسیب‌ها در نواحی شهری همواره بالا بوده است. (Dhaliwal and etc, 2000: 310). در حال حاضر نیز شهرها به ویژه کلان شهرها چه در‌ایران و چه در سایر کشورهای جهان، مهم‌ترین کانون‌های بروز ناهنجاری‌ها و جرایم اجتماعی هستند و به همین دلیل در فرآیند برنامه‌ریزی شهری، برای یک شهر سالم، کاهش جرم و جنایت در محیط‌های شهری، یکی از مهم‌ترین اهداف در‌ایجاد شهر سالم به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، شهر مکان تغییرات اجتماعی، نوآوری، خلق ادبیات، هنرها، اکتشافات و بسیاری از پدیده‌های انسانی است. نظام شهری، نیازمند نوعی نوزایش در عصر حاضر است. شهرها، فقط مکان‌های فیزیکی با عناصر ساختی نیستند، بلکه دارای روابط و ارتباطی‌اند که حیات ارگانیکی شهرها را سامان می‌دهند.

به طور کلی، مسائل و مشکلات زندگی امروزی، زاییده زندگی شهری است بسیاری از نیازهای اجتماعی به زندگی شهری دامن می‌زنند و‌این نیازها با توجه به شدت رشد و توسعه نواحی شهری و سطح اقتصادی در نوسان است. گسترش انفجاری شهرها، به ویژه گسترش مهارنشدنی آن، پیامدهای نامطلوبی به همراه دارد. از آن جمله‌اند:

1ـ کابوس شهرهای چند میلیونی که در خود مسایل و مشکلات زیادی را می‌پرورانند.

2ـ از هم گسیختگی شبکه شهری

3ـ‌ایمنی شهرها در برابر سوانح طبیعی. گسترش بی برنامه و خودجوش غالباً خطر زلزله، سیل و طوفان را نادیده می‌گیرد.

4ـ پیامدهای زیست محیطی

شهرها در هر مرحله از رشد و توسعه باشند، دارای مسائل خاص خود می‌باشند. ‌این مسائل در شهرهای کوچک و بزرگ به اشکال مختلف دیده می‌شوند. به خاطر اثربخشی مسایل اقتصادی ـ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر روی شهرها و همچنین تفاوت‌های زمانی و مکان، مسایل شهری از شهری به شهر دیگر از ماهیت و ابعاد متفاوتی برخوردار هستند. می‌توان گفت مسایل شهرهای بزرگ در سه مقوله، کمبودها، آلودگی‌ها و تراکم‌های زیاد خلاصه می‌شوند که بیشتر از آنها به عنوان دستاوردهای منفی گسترش شهرها یاد می‌کنند به طوری که بر اثر گسترش سریع شهرها که متاثر از نرخ رشد بالای طبیعی جمعیت و مهاجرت وسیع روستائیان و ساکنین شهرهای کوچک می‌باشد، روز به روز بر میزان تراکم‌ها، کمبودها و آلودگی‌های شهری افزوده می‌شود.

نظری ثبت نشده

دیدگاه شما