0

حقوق و هوش مصنوعی

روی جلد
پشت جلد

  • امتیاز
  • نام کتاب حقوق و هوش مصنوعی
  • قیمت 3,500,000 ریال
  • شابک
    1. 978-622-212-373-4
  • تعداد صفحات 256
  • نوبت چاپ 3
  • سال انتشار 1402
  • شماره جلد / نوبت ویرایش 1 / 1

دانلود فهرست مطالب

هوش مصنوعی یکی از علوم جدیدی است که حدود نیم قرن از ظهور آن می­گذرد و توانسته با اثبات قابلیت­ها و کارآمدی­ هایش تأثیر غیرقابل انکاری بر اکثر عرصه ­های زندگی بشر بگذارد. از علوم مهندسی تا پزشکی و روانشناسی و علوم انسانی، کاربردهای هوش مصنوعی رو به افزایش و توسعه و تکامل است و چشم انداز آینده، حضور خودمختار و مستقل آن در تمام عرصه­ های زندگی انسان ­ها را نشان می ­دهد.

هوش مصنوعی مانند آبی روان، بی خدشه، با آرامش و بی هیاهو آرام آرام در زندگی انسان رخنه کرده و بی­ادعا در عمل ثابت نموده چقدر از بار زندگی پیچیده و دشوار انسان مدرن و خردمند امروز کاسته است. از جراحی­ های دقیق و ظریف که بدون خستگی و خطا و لرزش دست به یاری و بعد به جانشینی پزشک آمده و شادی بیمار را نظاره­گر بوده تا همچون عضوی مصنوعی و البته طبیعی و کارآمد به یاری افراد فاقد عضو شتافته و با دریافت و فهم فرمان­ های مغز و انجام دستورات مغز به جانشینی عضو از دست رفته، حرکت کرده و مفهوم معلولیت جسمی را به چالش کشیده است. همچون مهندسی دقیق، با رعایت تمام جوانب در سریع­ترین زمان، محاسبات لازم را انجام داده و به جای او اجرا می­کند، بی آنکه بهانه خطای انسانی و غیره، توجیه­گر اشتباهات و حوادث باشد. همچون فرمانده­ای دلاور و شجاع وارد میادین جنگی و محیط­های پرخطر شده و عملیات جنگی، مبارزه تروریستی، ورود به محیط­ های هسته‌ای و آلوده شیمیایی و غیره را انجام می­ دهد، بی آنکه بیمار شده یا عملیات را ترک کند و یا انسان­ ها در انجام این عملیات به خطر افتند. نهایتا بار مسئولیت دولت ­ها، حاکمان و شهرداران را در کنترل، حکمرانی، تصمیم­گیری و ارائه خدمات کاسته و رضایت‌مندی و آسایش زندگی مردم را موجب شده است.

حضور هوش مصنوعی دنیا را کوچک و مرزها را نامرئی کرده و زبان مشترک و دغدغه مشترک بشریت را ایجاد نموده است که چه بسا مفهوم دولت­ ها و قدرت­ های برتر در آینده با تغییرات جدی مواجه شود و مفهوم شهروندی فارغ از شهرها و مرزها و قلمروها در دنیای هوش مصنوعی مفهومی دیگر یابد و انسان­ها را به ذات اصلی­شان در وفاق و اشتراک بشری بازگرداند. بار امانت سنگین زندگی بشر در زمین و رفع نیازها و طی طریق زندگی و رفع روزمرگی را سبک می­ کند تا برای روح و روان و علایق خود فرصت و مجال بیشتری بیابد. بی آنکه جانش را زودتر از عمر واقعی­اش در اثر حوادث، سنگینی کارها و خطرات شغلی و استرس­ های آن از دست دهد.

گرچه حضور و ظهور هر فناوری در جای خود چالش­ ها و مشکلاتی نیز در کنار مزایای آن در پی دارد که در مورد هوش مصنوعی نیز انکارپذیر نمی­ باشد، اما کارآمدی هوش مصنوعی بیشتر از توجه به نکات منفی آن بوده و در این اثر بیشتر به کاربرد و قابلیت­ های آن توجه شده و چالش­ ها و نگرانی­ های حضورش موضوع مستقلی است که آن را به اثری دیگر و نگاهی دیگر واگذار می­ کنیم.

نظری ثبت نشده

دیدگاه شما