0

تروریسم و حقوق بین‌الملل

روی جلد
پشت جلد

  • امتیاز
  • نام کتاب تروریسم و حقوق بین‌الملل
  • قیمت 650,000 ریال
  • شابک
    1. 978-622-212-216-4
  • تعداد صفحات 256
  • نوبت چاپ 1
  • سال انتشار 1400
  • شماره جلد / نوبت ویرایش 1 / 0

دانلود فهرست مطالب

از جمله تهديدات مهم عليه امنيت ملي هر كشور، و همچنين صلح و امنيت بين‌المللي، تروريسم است. با اين همه هنوز جامعه بين‌المللي نتوانسته است در مورد تعريف حقوقي واحدي به اتفاق برسد، هر چند در قالب كنوانسيون‌هاي موردي و موضوعي و همچنين در قالب قوانين داخلي «هر كسي از ظن خود» برداشتي را از تروريسم ارايه كرده است. حفاظت از امنيت ملي و حمايت از جان و اموال افراد انساني تحت صلاحيت يك دولت مهم‌ترين تكليف يك دولت مي‌باشد. بر اين اساس از طرق نرم و سخت تلاش مي‌كند تا در يك چارچوب حقوقي عقلاني در اين راستا اقدام نمايد.

تروريسم اقدامي است كه صرفا محدود به حقوق نمي‌شود بلكه جنبه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، ايدئولوژيك، اقتصادي و از همه مهم تر سياسي دارد. بر اين اساس مطالعه و بررسي خود تروريسم و هر اقدام مرتبط با آن يا عليه آن نيازمند بررسي تمام ابعاد و موضوعات مرتبط مي‌باشد. همين امر در مورد امنيت ملي نيز صادق است. افزون بر آن، تروريسم، به مثابه يك پديده شوم چند ضلعي، تنها امنيت يك كشور را تحت تاثير قرار نمي‌دهد. امروزه يك اقدام تروريستي در ايران مي‌تواند، دست كم، منطقه غرب آسيا را هم تحت تاثير قرار دهد. براين اساس هر گونه اقدام موثر عليه تروريسم نيز نيازمند همكاري همه كشورها مي‌باشد.

جمهوري اسلامي ايران همواره با تهديدها و اقدامات تروريستي متعدد مواجه بوده است. اين اقدامات تروريستي با مباشرت گروه‌هاي معلوم الحال و معاونت و آمريت كشورهاي معلوم الحال طراحي و اجرا شده و مي‌شوند. اغراق نيست اگر گفته شود كشورهاي متعددي سياست خود را در مقابل جمهوري اسلامي ايران، از جمله،‌ «تروريسم» قرار داده‌اند. يكي از گروه‌هاي تروريستي كه جان و مال بسياري از شهروندان را در غرب كشور به خطر انداخته است، گروه تروريستي پژاك مي‌باشد. كتاب حاضر ابتدا به بررسي تعريف تروريسم و اركان آن در اسناد بين‌المللي و سپس به معرفي گروه پژاك پرداخته است. پس از اين مساله بررسي شده است كه آيا در پرتو موازين بين‌المللي مي‌توان اين گروه و اقدامات آن را تروريستي دانست؟

اميدوار است كه اين مجموعه و امثال آن بتواند نقش هر چند كوچكي در معرفي اين گروه و تبيين اقدامات ضدانساني آن در چارچوب حقوق داخلي و حقوق بين‌الملل داشته باشد.

نظری ثبت نشده

دیدگاه شما